|
O współpracy rodziców ze szkołą
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1915 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Wychowanie dzieci rozpoczyna się w domu rodzinnym. Rodzic od pierwszych dni życia dziecka wiedzie prym w wychowaniu. Jest pierwszym i najważniejszym wychowawcą i nauczycielem. Następnie powierza swe dziecko instytucjom opiekuńczo-wychowawczym, które włączają się w trwający już proces wychowawczy, dostarczając mu nowych wzorców i wartości . Rodzina i szkoła stanowią zatem dwa podstawowe środowiska wychowawcze, mające decydujący wpływ na rozwój młodego pokolenia. Wpływ ten jest tym korzystniejszy im trwalszą przejawiają rodzice i nauczyciele dążność do wykonywania wspólnych działań podporządkowanych głównie dobru poszczególnych uczniów. Szkoła musi dołożyć starań, aby rodzice stali się jej sojusznikami i wspierali działania mające na celu wszechstronny rozwój dziecka i jego radosne dzieciństwo. „Dziecko uznane zostało za człowieka, za istotę, z którą trzeba się liczyć i której nie wolno wieść na smyczy, lecz należy kierować nią umiejętnie, z rozwagą, z wysiłkiem umysłu, uczucia i woli”. „Dziecko chce być dobre Jeśli nie umie – naucz Jeśli nie wie – wytłumacz Jeśli nie może – pomóż?
Janusz Korczak
opracowała mgr Zofia Słapińska
nauczyciel kształcenia zintegrowanego SP nr 32 w Białymstoku
O współpracy rodziców ze szkołą
Wychowanie dzieci rozpoczyna się w domu rodzinnym. Rodzic od pierwszych dni życia dziecka wiedzie prym w wychowaniu. Jest pierwszym i najważniejszym wychowawcą i nauczycielem. Następnie powierza swe dziecko instytucjom opiekuńczo-wychowawczym, które włączają się w trwający już proces wychowawczy, dostarczając mu nowych wzorców i wartości .
Rodzina i szkoła stanowią zatem dwa podstawowe środowiska wychowawcze, mające decydujący wpływ na rozwój młodego pokolenia. Wpływ ten jest tym korzystniejszy im trwalszą przejawiają rodzice i nauczyciele dążność do wykonywania wspólnych działań podporządkowanych głównie dobru poszczególnych uczniów. Szkoła musi dołożyć starań, aby rodzice stali się jej sojusznikami i wspierali działania mające na celu wszechstronny rozwój dziecka i jego radosne dzieciństwo.
Niestety, część rodziców kontaktuje się ze szkołą dopiero wtedy, gdy pojawiają się trudności w funkcjonowaniu dziecka w środowisku szkolnym. Bardzo często obwiniają za niepowodzenia swoich dzieci nauczycieli, którzy nie rozumieją lub nie doceniają ich dziecka. Właściwa, mądra współpraca rodziców z nauczycielem pozwala uniknąć trudności lub może im zapobiegać. Zarówno rodzice jak wychowawcy powinni uświadomić sobie i przestrzegać zasady dobrej współpracy, do których wg L Plocha zaliczamy:
- Zasadę pozytywnej motywacji – wyzwalanie pozytywnego stosunku do podejmowania współpracy poprzez zapewnienie przez pedagogów różnorodności treści i form, dzięki czemu każdy może odnaleźć dziedzinę, w której będzie się czuł kompetentny. Z drugiej strony należy zapewnić rodzicom możliwość wykazania się pomysłowością przy jednoczesnym wykorzystaniu ich bezpośredniego udziału w zajęciach
- Zasadę partnerstwa – respektowanie równorzędnych praw i obowiązków wychowawców i rodziców.
- Zasadę integracji zadaniowej – zadania indywidualne lub wymagające współdziałania, zespolenia wysiłków wszystkich osób.
- Zasadę integracji organizacyjnej – jeżeli rodzice uczestniczący w imprezach, w których jest sprawna organizacja, mają okazję przekonać się o tym fakcie, o wiele chętniej włączają się do współpracy
- Zasadę poważnego traktowania inicjatyw rodziców – krępowanie inicjatywy, narzucanie rodzicom swoich pomysłów na ogół prowadzi do bierności rodziców, a niekiedy wycofywania się ze współpracy.
- Zasadę aktywnej i systematycznej współpracy – zarówno nauczyciele jak i rodzice powinni zdawać sobie sprawę z konieczności czynnego udziału i stałego angażowania się w wykonywanie zadań. W pracy organizacyjnej nie wystarczą tylko okazjonalne, sporadyczne działania. Muszą być one oparte na aktywnej i systematycznej współpracy. Osłabienie tej współpracy może spowodować niekorzystne skutki a niekiedy przekreślić dotychczasowe osiągnięcia
My jako nauczyciele powinniśmy pobudzać zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, tym, co się dzieje w szkole, zmieniać ich świadomość pedagogiczną. Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z rodzicami jest zdobycie ich zaufania, dzięki któremu jest lepszy przepływ informacji o uczniu, możliwość szczerej rozmowy i dokładnej opinii o szkole, o pracy nauczyciela. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|